Fødselsnotater er en serie med ti tofargede silketrykk på lerret, laget av Linn Pedersen og Jan Freuchen under en intensiv produksjonsuke på Trykkeriet. Verkene består av bilder fra hjemmefødselen av deres yngste datter, kombinert med forstørrede varianter av hennes egne «notater» foretatt med kulepenn to år senere.
I den nære kunsthistorien har barnetegninger ofte blitt fremholdt som et ideal, ubesmittet av piktogrammenes stivnede former. Når hånden først har lært å tegne bokstaver og symboler, kan det ikke avlæres. På samme tid har graviditet og fødsel gjerne blitt henvist til idealiserte representasjoner og symbolske henvisninger i kunsten, på tross av den skjellsettende erfaringen den er for mor, barn og familie.
I Fødselsnotater forsøker kunstnerne å nærme seg disse aspektene med et granskende og lekent blikk, der smerte, forvirring og ekstase sammenfattes i ustø fotograferinger og vitale registreringer.
Linn Pedersen (f.1982) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og Central Saint Martins, London og arbeider med mellomformatfotografi, installasjoner og eldre fotografiske teknikker som cyanotypi og camera obscura. Blant hennes seneste utstillinger er Dagbrudd (Galleri Golsa, 2023), Corpus (Henie Onstad Kunstsenter, 2022), Ethereal, (Fotografie Forum Frankfurt, 2019) og Pupill (Kunstnerforbundet, 2017).
Jan Freuchen (f.1979) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og Städelschule i Frankfurt am Main og arbeider med skulpturer, collager, publikasjoner og kuratoriske prosjekter. Blant hans seneste utstillinger er Elektrifisert sokkel (Kristiansand Kunsthall, 2022), Skjermdump (Billedhoggerforeningen, 2019), Troløse Bilder (Nasjonalgalleriet, 2018) og Seeable Sayable (Kunstnernes Hus, 2016). Freuchen stiftet i 2006 kunstbokforlaget Lord Jim Publishing, som han i dag driver sammen med forfatter Sigurd Tenningen.