I separatutstillingen på Trykkeriet utforsker Rebecca Krasnik tidsoppfatninger i en akselerert, digitalisert verden.
Utstillingen tar utgangspunkt i hesten som subjekt og rollen den har hatt i norrøn mytologi i forhold til tidens gang. Med en samtidsskildring av Skinfaxi og Hrimfaxi, de to hestene som rir over himmelen dag og natt tilsvarende, stiller utstillingen spørsmålstegn ved hvordan skjermer og digitale bilder påvirker vår sykliske rytme og forhold til tid i samfunnet i dag.
Silketrykkene i utstillingen viser 3D-datagenererte gjenstander av hester. I prosessen går bildene fra digitalt til analogt, fra skjerm til papir, fra et immaterielt bilde til et materielt og taktilt trykk.
Alle verkene ble produsert under Rebecca Krasnik sitt artist in residency opphold ved Trykkeriet.
Rebecca Krasnik har mottatt tilleggsstøtte for dette oppholdet fra Knud Højgaards stiftelse og Louis-Hansen stiftelse.
Rebecca Krasnik (1987) jobber mellom fotografi og datagenererte bilder. Hun plasserer bildene sine i kunstnerbøker og skulpturelle installasjoner, og kontrasterer en kroppslig opplevelse med digitale representasjoner av tid og rom.
Med sitt arbeid, som kombinerer ny datateknologi og gamle trykketeknikker, lar hun ekko fra fortiden kaste lys over hvordan teknologisk utvikling fortsetter å endre måtene vi skaper og samhandler med bilder i dag.
Senest har Rebecca Krasnik vist sine arbeider på separatutstillinger i Danske Grafikere i København (2023), Greene House Gallery i New York (2022) og på Galleri Image i Aarhus (2021). Nylige gruppeutstillinger inkluderer Field Projects i New York (2024), og AGA Works og TITLED i København (2024).
Hun har vært artist in residency ved Robert Blackburn Printmaking Workshop NYC (2022) og Danish Art Workshops (2024), mottok VSC Artist Grant for sitt opphold ved Vermont Studio Center (2019) og ble nominert til Queen Sonja Print Award ( 2021).
Opprinnelig fra København, har Rebecca Krasnik en MFA i fotografi og relaterte medier fra School of Visual Arts i New York City, USA (2018) og en BA i fotografisk kunst fra University of Westminster i London, Storbritannia (2013).