Gardar Eide Einarsson Incendiary Test Area

Gardar Eide Einarsson sitt prosjekt for Trykkeriet består av silketrykk og japanske tresnitt basert på historiske fotografier av modellhus bygget av det amerikanske millitæret i Dugway Proving Ground, 14 mil sydvest for Salt Lake City i Utah, et område først etablert under andre verdenskrig for USAs testing av kjemiske og bakteriologiske våpen.

Her, i German-Japanese Village, bygget arkitekter – blant annet Antonin Raymond – som tidligere hadde arbeidet i Japan som Frank Lloyd Wrights assistent – fra 1943 eksakte kopier i 1 : 1 størrelse av tyske og japanske bolighus, med det mål å utvikle de mest effektive bombene for den kommende brannbombingen av japanske og tyske byer. Bygningene, komplett med korrekte japanske og tyske interiører ble så brent ned og bygget opp igjen minst 27 ganger.

Strukturene ble på denne måten en slags anti-arkitektur, ikke lenger «a machine for living» som Le Corbusier beskrev det, men det motsatte: a machine for dying.

Mens silketrykkene i form refererer Andy Warhols «Death and Disaster» malerier minner de japanske tresnittene både om en type kontemplativt nord-europeisk interiørmaleri og Tanizakis «Hyllest til halvmørket», en hverdagspoesi som står i sterk kontrast til fotografienes faktiske forhistorie og en påminnelse om hvordan eksterne destruktive krefter ligger rett om hjørnet for det skjøre livet individet forsøker å hegne om.

Gardar Eide Einarsson er født i 1976 i Oslo og bor og jobber i dag i Tokyo. Han tok sin utdannelse fra Statens kunstakademi, Bergen; Staatliche Hochschule für Bildende Kunste – Städelschule – Frankfurt og Whitney Museum Independent Study Program i New York City.

Institusjonelle separatutstillinger inkluderer Kunsthalle Fridericianum, Kassel; Frankfurter Kunstverein; ARoS Aarhus Kunstmuseum; Bergen Kunsthall; Reykjavik kunstmuseum; Astrup Fearnley museum for moderne kunst; Centre d’Art Contemporain, Genève; Bonniers Konsthall, Stockholm og Modern Art Museum of Fort Worth;

Han har også stilt ut på steder inkludert Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien; Kunsthalle Wien; Louisiana museum for moderne kunst; Stedelijk Museum Amsterdam; MoMA PS1; Museet for samtidskunst, Oslo; MARCO Museo de Arte Contemporaneo, Vigo; Moderna Museet, Stockholm; Serralves museum for samtidskunst, Porto; Museum for samtidskunst St. Louis; Museo Tamayo, Mexico by; Kiasma museum for samtidskunst, Helsingfors; Istanbul museum for moderne kunst; Palais de Tokyo, Paris og Witte de With Center for Contemporary Art og har deltatt på blant annet Whitney Biennalen, Istanbul Biennalen og Sydney Biennalen.

Einarssons verk er representert i en rekke offentlige samlinger, inkludert Museum of Modern Art (MoMA), New York; Los Angeles County Museum of Art (LACMA); Los Angeles Museum of Contemporary Art (LA MoCA); San Francisco Museum of Modern Art (SFMoMA); Berkeley kunstmuseum; Modern Art Museum of Fort Worth; Museum für Moderne Kunst (MMK) Frankfurt; Moderna Museet, Stockholm; Malmö kunstmuseum; Astrup Fearnley museum for moderne kunst, Oslo og Nasjonalmuseet, Oslo.

Gardar Eide Einarssons arbeid har blitt dekket i Artforum, Frieze, Flash Art, Modern Painters, Art Review, ArtUS, Texte Zur Kunst, The New York Times, The New Yorker, The Wall Street Journal, ViIllage Voice, The Guardian, Interview, L ‘Officiel, Black Book, Vogue Hommes, Vogue Hommes Nippon, Details, Tokion, Purple Fashion og V Magazine blant andre.

De japanske tresnittene er produsert i samarbeid med Mokuhanga-mester Shoichi Kitamura i Kyoto. Dette markerer det andre samarbeidet mellom Kitamura treblokkstudio og Trykkeriet.

Produksjonen og utstillingen er støttet av Kulturdirektoratet, Bergen kommune, den norske ambassaden i Tokyo, Sasakawa Foundation, Abraham Odfjells stiftelse og Trykkeriet.

fill outline half arrow